ایدز به زبان ساده

ایدز به زبان ساده

ایدز

HIV به معنی «ویروس نقص ایمنی انسان» می باشد. ویروس، یک ذره زنده خیلی کوچک است که می تواند تکثیر و پخش شود اما برای زندگی نیاز به موجود زنده دیگری دارد . وقتی ویروس، سلولی را آلوده کند شروع به تکثیر در داخل آن سلول می کند که در نهایت منجر به آسیب آن سلول می شود . ویروس های مختلف به سلول ها و بافتهای مختلفی از بدن حمله میکنند . برخی ویروس ها به پوست، برخی به دستگاه تنفسی و… حمله می کنند، در حالی که به خود سیستم ایمنی حمله میکند واین خصوصیت ویروس است که آن را خطرناک کرده است.

سیستم ایمنی، گروهی از سلول ها هستند که بدن را در برابر انواع عفونت ها محفاظت می کند وبدون آن ها ، توانایی بدن برای مبارزه با انواع عفونتها تضعیف می شود . لذا وارد بدن فردی شود به تدریج قدرت دفاعی بدن تضعیف می شود واین فرد در برابر انواع بیماری ها وعفونت ها  HIV وقتی ویروس حتی آنهایی که در حالت عادی بیماری زا نیستند آسیب پذیر می گردد  .

ایدز

وقتی سیستم ایمنی آسیب ببیند، نه تنها در برابر ویروسHIV بلکه نسبت به بقیه عفونت ها هم آسیب پذیر می شود ودیگر قادر به کشتن میکروب ها و ویروس هایی که قبلاً برایش مشکلی ایجاد نمی کردند ، نیست . لذا با گذشت زمان ، افراد آلوده بدتر می شوند و معمولاً سال ها پس از آلودگی به یکی از بیماری های خاص، شدیداً مبتلا می شوند و در این زمان گفته می شود که آنها به ایدز مبتلا شده اند .

بنابراین زمانی که فرد آلوده به برای اولین بار به یک بیماری جدید مبتلا شود و یا وقتی که تعداد سلولهایHIV ویروس ایمنی باقیمانده در بدن او از حد معینی کمتر شود، مبتلا به بیماری ایدز شناخته می شود. از سال 1988 به  منظور  افزایش  بودجه ها  و  نیز  بهبود  آگاهی، آموزش  و  مبارزه  با  تبعیض، اول  دسامبر  هر  سال (برابر با  دهم  آذر ) به  عنوان روز جهانی ایدز  معین شد و هر ساله برای  این روز  شعاری در نظر گرفته می شود و در این روز، مردم لباس هایی با روبان قرمز بر تن می کنند. 

علامت روبان قرمز به  عنوان  نماد بین المللی همبستگی با افراد  HIV  مثبت و مبتلایان به ایدز و آگاهی و توجه به این بیماری انتخاب شده است.  در  سال 1966، سازمان  ملل  متحد، ایدز را  نه تنها به عنوان یک مشکل  سلامتی  مورد توجه قرار داد بلکه آن را مساله ای بر سر راه پیشرفت بشری دانست . همچنین ایالات متحده آمریکا در سال 2002، خود را  در قالب سند استراتژی امنیت ملی متعهد به هدایت جهان برای کاهش تلفات هولناک اچآیوی دانست. بیش از  90 درصد آلودگی به ایدز مربوط به کشورهای جهان سوم و کشورهای در حال توسعه است به طوری که همه گیری   HIVدر افرادی که از نظر اجتماعی و اقتصادی محروم هستند بیشتر مشاهده شده است.

ایدز به زبان ساده

مهاجرت­های مکرر و سطح پایین سواد مانع از دستیابی به خدمات درمانی می شود. در حالی که در دسترس بودن درمان پزشکی تعداد مرگ و میر ناشی از عفونت  HIV  در آمریکا و اروپای غربی و برزیل را کاهش داده است.

ایدز بیماریی است که بزرگترین بلای جامعه بشری پس از جنگ جهانی دوم بوده و با گذشت بیش از سی سال از بروز اولین  موارد  آن در دنیا این  مشکل همچنان توجه جهانیان را به خود مشغول کرده و بدون شک در سال های اخیر کمتر مشکلی به اندازه ایدز غیر منتظره ،پیچیده و جنجال بر انگیز بوده است.

ایدز در اثر آلوده شدن فرد به ویروس اچ.ای.وی به وجود می آید. آلوده شدن به این ویروس میتواند سیستم  ایمنی بدن را تا جایی ضعیف کند که دیگر قادر به مقابله بابرخی از عفونت ها نباشد و یکی از علل مهم مرگ و میر در سنین 20تا  45 سالگی است. آلودگی به ایدز به طور معمول از سن کمتر از 25سالگی  شروع می شود و دومین  علت مرگ و  میر در  سن جوانی در  دنیا است .

به طوری که از آغاز پیدایش بیماری ایدز ، بیش از 60میلیون نفر به این بیماری همه گیر آلوده شده و حدود 30میلیون نفر در اثر این بیماری در گذشته اند. در سال  2010 تخمین  زده  شد  که  حدود  34 میلیون  نفر  با  این  بیماری  زندگی می کنند؛  و  در  همین  راستا سالانه 7/2میلیون عفونت جدید و 8/1میلیون مرگ و میر مرتبط با این بیماری به ثبت می رسد.

عامل بیماری ایدز چیست؟

عامل بیماری ایدز، ویروسHIV می باشد. این ویروس از خانواده لنتی ویروسهای پریمات ها مشتق گردیده و حاوی RNA دو رشتهای و یک پروتئین مرکزی است که توسط غشای لیپیدی دولایه که از غشا سلول های آلوده میزبان گرفته شده احاطه شده است. چرخه زندگی HIV شامل مراحل زیر میباشد:

1- آلوده کردن و اتصال به سطح سلول هدفکه سلول هدف  در  این ویروس،  سلولهای  لنفوسیت T که  دارای  گیرنده 4CD در  سطح  خود  می باشند، است.  (البته ماکروفاژ ها و سلول های دندریتیک هم توسط ویروس آلوده می شوند).

2- تولید DNA ویروسی و اتصال آن به ژنوم میزبان که در این مرحله ویروس ماده ژنتیکی خود را از طریق آنزیم ترانس کریتپاز معکوس به درون DNA سلول میزبان تلقیح می نماید.

3- بیان ژن های ویروسی که پس از گذشت مدت زمان حداقل 6 ماه تا 15سال ویروس و ژنوم ویروسی فعال شده و در نتیجه RNA و پروتئین های ویروسی تولیدمی گردد.

4- تولید قطعات ویروسی که درنهایت ویروس جدید تولیدشده سلول را منهدم کرده و به سلولهای دیگر حمله میکند.

عامل بیماری ایدز

همانطور که گفته شد اچ.ای.وی یا ایدز نام ویروسی است که سبب بیماری ایدز میشود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن متلاشی شده و  موجب  ایجاد  عفونتهای  مرگبار  و  بعضی  از  انواع  سرطان ها  می شود.  نام  کامل  بیماری  ایدز، سندرم نقص ایمنی بدن می باشد، این بیماری یک سندرم است که علایم متعددی در آن وجود دارد که در همه بیماران  یکسان  است  و  چون  بیماری  عفونی  است، اکتسابی  قلمداد  میشود.

 ایدز با سرعت بالایی در حال بروز در جوامع انسانی است، دوره کمون طولانی و عدم درمان و بهبودی کامل در سومین دهه پیدایش خود یکی ازبزرگترین معضلات بسیاری از کشورها در قرن بیست و یکم است.  مشکلات  افراد  مبتلا  به  ایدز در  سه  حوزه  جسمانی ،روانی و اجتماعی  گسترده  شده  که  شامل:  ننگ  اجتماعی ، افسردگی، اضطراب، احساس گناه، انزوا و تنها شدن ،خودکشی، مصرف مواد، عدم اعتماد و خود باوری، خشونتهای جسمی و روانی و از دست دادن حمایت های اجتماعی است.

عامل بیماری ایدز چیست؟

بیماران  مبتلا  به  بیماریهای  بدخیم و از جمله ایدز، به  عنوان جمعیتهای آسیب  پذیر در نظر گرفته می شوند. در  اغلب  موارد توجه تیم  درمان بیشتر به تثبیت علایم فیزیکی و جسمانی بیماران معطوف است در حالی که با پیشرفت بیماری و علایم مرتبط با آن، بیماران از درد، رنج ، تنهایی، تنبیه و کاهش کنترل می ترسند که همگی اینها به عنوان ابعاد اضطراب مرگ و نگرش منفی نسبت به مرگ شناسایی  شده  اند و  نگرشهای منفی در  مورد مرگ این بیماران، با  اختلال در بعد روانی  و  حتی  روحی  میتواند  کیفیت  زندگی  آنان  را  تحت  تاثیر  قرار  دهد.

در پژوهشی  که  در  رابطه  با  کیفیت  زندگی  زنان  مبتلا  به  ایدز  در  رابطه  با  استرس های  محیطی  انجام  شده، رابطه  معنا  داری  بین  استرس  محیطی  و  کیفیت  زندگی  مشاهده  شده است ،در  واقع  هرچه  استرسهای محیطی  بیشتر  باشد  کیفیت  زندگی  کاهش  پیدا  می کند.  این  مسائل  بر  امید به زندگی  فرد  تاثیر  می گذارد، چنانکه برخی محققین بر  اهمیت  تطبیق سازگاری بیماران با ننگ ناشی از بیماری ایدز و ارتباط آن با رفاه روانی و کیفیت زندگی آنها ،تاکید کرده اند. 

علاوه  بر  این ،بسیاری  از  این  بیماران  با  مشکلات  بی  شماری  از  جمله:  بد  نامی ،فقر ،افسردگی، سوءمصرف مواد و ناامیدی ناشی از مرگ قریب الوقوع مقابله  می کنند، که  می تواند  از طریق بر هم زدن جنبه های  جسمانی، روانی  و  اجتماعی؛  سلامت  و  امید  به  زندگیشان  را  تحت  تاثیر  قرار  دهد. 

ایدز دارم، چه باید کنم؟

در  این  گروه  از  بیماران  باید  کلیه  آزمایش های  بررسی  وضعیت  کبدی  و  سلول های  خونی  انجام گرفته  و شمارش تعداد لنفوسیتهای +4CDو اندازه گیری نسبت +4CD  به +8CD نیز باید تعیین شود. در این گروه از بیماران باید ارزیابی وضعیت روانی/ اجتماعی بیماران تشخیص داده شده و در نظر داشت که در هر گروه یا طبقه ای که باشند افراد بیمار در نهایت هم مشکلات جسمی و هم مشکلات روانی/ اجتماعی خواهند داشت. این دو بخش از مشکلات معمولاً دو موضوع مرتبط با یکدیگر می باشند و باید جهت تمامی بیماران مورد توجه قرارگیرد.

ایدز دارم

مداخلات مختلف روان شناختی در این بخش و به منظور افزایش سازگاری بیماران به افراد مبتلا به HIV ارائه می گردد. در این مسیر مداخلات می تواند آموزشی و یا با رویکرد های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. بیماران  مبتلا  به  HIV با  موضوعات  مختلفی  روبرو  می باشند  که  برخی  از  آنان  عبارتند  از  روند  قه قرایی بهداشت، الگوها و روش های مختلف درمان، نابودی و مرگ، از دست دادن شغل و امنیت اجتماعی و اقتصادی، از دست دادن حمایت های خانوادگی یا حمایتهای روحی، مشکلات مربوط به برقراری ارتباطات اجتماعی و تغییر در الگوی زندگی می باشد.

شیوع ایدز در زنان

براساس گزارش وزارت بهداشت آمار ایدز در ایران به ویژه در دختران و زنان رو به افزایش است، مخصوصا در نیروهای جوان که در مرحله حساس زندگی یعنی مرحله تلاش و نشاط و کار قرار دارند. از سوی دیگر ،زنان بیشتر تحت تاثیر مشکلات جسمانی ،روانی و اجتماعی  حاصل  از  بیماری  قرار  میگیرند.  نتیجه تحقیقات نشان داده است که  زنان مبتلا به بیماریهای خطرناک ،بیشتر از مردان در معرض خطر افت کیفیت زندگی قرار دارند.

شیوع ایدز در زنان

این زنان از نشاط و عملکرد جسمی پایین تری نسبت به مردان برخوردارند و این تفاوت بعد از یکسال پیگیری، بارزتر می شود. زیرا زنان بیش از مردان متحمل مسائل عاطفی، ناامیدی،کاهش انرژی، ناتوانی و ناخوشی می شوند. متاسفانه با وجود توسعه روشهای طبی درمان و افزایش طول عمر بیماران، متخصصان  کمتر  به  ابعاد  روانی  –اجتماعی بیماران توجه می کنند، به  طوری  که  کمک  به این  بیماران عمدتا محدود به ارایه خدمات طبی اولیه جهت حفظ حیات شده و مشکلات روان شناختی این بیماران تا حد  زیادی  نادیده  گرفته  شده  است؛ در  حالی  که  بدون  فهم  کامل  عوامل  روان شناختی  دخیل  در  بیماری، ارایه  درمان مناسب  بیماران میسر  نمی باشد.

در  سالیان  اخیر  با  کشف داروهای  ضد  رتروویروسی در  درمان  بیماران  ایدزی، این  مدت  بسیار  طولانی تر  شده  است  اما  با  این حال به علت احساس گناه، اضطراب، استرس و نگرانی هایی که نسبت به زندگی خود در آینده دارند و همچنین  افکار  مرگ  و  اینکه  در  نهایت  در  اثر  ابتلا  به  این  بیماری  خواهند  مرد  روی  نگرش های  آنها تاثیراتی  خواهد  گذاشت، در  سالیان  اخیر  این  شرایط  آنقدر  اهمیت  دارد  که  تاثیرات  منفی  آن  بر  روی خانواده های  بیماران  نیز  موثر  است  و  آنان  تحت  تاثیر  شرایط  روحی  و  روانی  بیماران  قرار  می گیرند.

چنانچه  نتایج  پژوهشها  نشان  داده  اند  که  50 درصد  خانواده های  افراد  بیمار، دچار  استرس، افسردگی  و فشارهای روحی  می شوند. این شرایط می تواند  موجب شود تا هم بیماران و هم خانواده هایشان استرس و نگرانی ها را در یکدیگر تقویت نمایند، از این روضرورت توجه به نگرش بیماران به زندگی، مخصوصا افراد مبتلا به ایدز در مورد زندگی پر اهمیت است چراکه تصور مثبت آنها در مورد مرگ، زندگی و امید به آینده میتواند در درمان ،بهبود شرایط روحی بیمار و خانواده آنها، موثر باشد.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
ایدز به زبان ساده
5 از 1 رای