ایدز و کاندوم

رابطه ایدز و کاندوم

در این مقاله ما می خواهیم ارتباط بین ایدز و کاندوم را بررسی کنیم. ابتدا باید بدانیم که کاندوم چیست و افراد را در مقابل چه بیماری هایی مصون نگه می دارد.

کاندوم چیست؟

کاندوم غلافی است که از نوع خاصی پلاستیک ساخته می شود. نوع رایج کاندوم معمولا مورد استفاده آقایان قرار می گیرد. اما کاندوم زنانه هم وجود دارد که خیلی رایج نیست. کاندوم در واقع مایع جنسی را در طی رابطه جنسی و بعد از آن در خود نگه می دارد.

قدرت ایمنی کاندوم چقدر است؟

برای داشتن رفتار جنسی ایمن باید از کاندوم استفاده کنید. این وسیله هر دو شریک جنسی را در طی هرگونه رفتار جنسی از مهبلی گرفته تا مقعدی و دهانی در مقابل بیماری ها حفظ می کند.

به خصوص اگر افراد از بیماری های ایدز، هپاتیت C و B در شریک جنسی خود یا از بی بند و بار بودن شریک جنسی خود اطمینان دارند باید حتما از کاندوم در رابطه جنسی خود استفاده کنند.

همچنین همسران افرادی که سوء‌ مصرف مواد مخدر دارند یا همسران بعضی از زندانیان باید رفتارهای جنسی ایمن داشته باشند. این افراد باید درطول رابطه به صورت مستمر و بدون وقفه از کاندوم لاتکس در روابط نفوذی استفاده کنند.

طبق آماری که بدست آمده است تنها 14 درصد از زنانی که به طور غیر دقیق از کاندوم استفاده کرده اند و 2درصد از کسانی که به صورت دقیق و مستمر از کاندوم استفاده کرده اند باردار شده اند.

کاندوم لاتکس می تواند مانع از انتقال ویروس HIV و سایر عفونت ها شود. فقط جنس لاتکس به دلیل استحکام و ضخامت آن میتواند ایمن باشد و از تبادل مایعات بدن و به ویژه ویروس ایدز جلوگیری کند.

کاندوم لاتکس علاوه بر آن که از انتقال ویروس HIV جلوگیری می کند در بیماری های دیگر نیز نقش مراقبتی دارد.

عفونت های لگنی که در اثر حساسیت به مایع منی به وجود می آید، سوزاک که ویروس کلامدیا و سیفلیس که شانکرویید عامل آن است، هپاتیت B و C و تبخال تناسلی را می توان با داشتن کاندوم از ابتلا به آنها جلوگیری کرد.

باید اینجا تاکید کنیم که فقط کاندوم لاتکس این ویژگی ها را دارد. در بقیه کاندوم ها این امکان وجود دارد که ویروس HIV از جداره آنها به بیرون نفوذ کند.

کاندوم به عنوان بهترین و موثرترین ابزار پیشگیری از انتقال ویروس ایدز است. اگر از کاندوم به صورت صحیح استفاده شود بهترین وسیله برای جلوگیری از بارداری نیز به حساب می آید.

اما باید بدانیم که کاندوم ها حتی کاندوم لاتکس کارایی 100 درصد در مقابل انتقال بیماری ها را ندارد.

رابطه جنسی بدون کاندوم و احتمال انتقال ویروس HIV

اگر تصور می کنید که چون شریک جنسی شما از کاندوم استقاده نکرده است پس HIV منفی است سخت در اشتباه هستید. به احتمال زیاد او نیز همین تصور را در مورد شما دارد که چون درخواست استفاده از کاندوم را نکرده اید HIV منفی هستید.

اگر می خواهید روابط بدون کاندوم داشته باشید باید حتما آزمایش HIV را انجام بدهید و سپس تصمیم به انجام چنین کاری بگیرید.

آیا می دانید نیمی از کسانی که مبتلا به HIV هستند خودشان خبر ندارند و باعث انتقال ویروس به سایر افراد می شوند، زیرا تحت درمان با داروهای ضد رتروویروسی قرار نگرفته اند.

شاید سوال پیش بیاید که با پاره شدن کاندوم آیا ایدز منتقل می شود؟ باید بگوییم بله امکان انتقال بسیار زیاد است. در ادامه توضیح بیشتری برای آگاهی از این مساله می دهیم.

ایدز و پاره شدن کاندوم

احتمال اینکه کاندوم در رابطه مقعدی پاره شود بسیار بیشتر از آمیزش واژنی است. این احتمال که ویروس ایدز با پاره شدن کاندوم منتقل شود به مراتب افزایش می یابد.

اگر برای پیشگیری از کاندوم استفاده می کنید احتمال انتقال عفونت ها و ویروس HIV بسیار کم می شود. چه فرد مبتلا به ایدز باشد چه فرد سالم باشد یا فکر کند که سالم است و از وجود ویروس در بدن خود آگاهی نداشته باشد.

اما در صورت پاره شدن کاندوم و رابطه با فرد دارای HIV مثبت احتمال انتقال ویروس ایدز بسیار زیاد است.

هر چند ممکن است با یک بار رابطه جنسی محافظت نشده به این ویروس مبتلا نشد. اما باید همیشه احتیاط لازم را انجام داد. چرا که گزارش های رسیده نشان می دهد که افراد فقط با همان بار اول و داشتن رابطه محافظت نشده به این عفونت مبتلا شده اند.

طبق نظر دانشمندان در اولین ارتباط 0.9 درصد احتمال دارد از زن به مرد منتقل شود و 1.1 درصد از مرد به زن انتقال یابد. پس احتمال اینکه مرد زن را آلوده کند بیشتر است.

HIV نوعی از ویروس است که وارد بدن فرد می شود و این فرد یا حامل ویروس است یا به آن مبتلا شده است. در این شرایط فرد تا زمانی که ویروس در بدنش است می تواند آن را به افراد دیگر منتقل کند.

در حقیقت ایدز نوع پیشرفته ویروس HIV است. زمانی که بدن قدرت دفاعی در مقابل ویروس HIV را نداشته باشد و سیستم ایمنی فرد ضعیف شده باشد بدنش مستعد دریافت تمام بیماری ها و عفونت ها است. پس نتیجه می گیریم اچ آی وی باعث ایدز می شود.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که احتمال انتقال این عفونت در تمام افراد جامعه یکسان است. به طور مثال این ویروس در افراد روستایی، شهری، افراد مذهبی و اعتقادی مختلف، خلافکار یا بدون خلاف به صورت یکسان عمل می کند.

تنها چیزی که باعث بالا بردن احتمال آلودگی به این ویروس می شود فقط رفتار های افراد است. افراد دارای رفتار پر خطر جنسی هستند یا رفتارهای پر خطر تزریقی هستند احتمال زیادی دارند که این ویروس را دریافت کنند یا انتقال دهند.

آیا در صورت داشتن کاندوم سالم ایدز منتقل می شود؟

در جواب باید گفت که اگر کاندوم سالم باشد به طوری که ترشحات جنسی از آن بیرون نیاید احتمال به صفر می رسد.

البته همیشه باید این احتمال را داد که شاید ویروس ایدز منتقل شود پس اطمینان لازم باید وجود داشته باشد و استفاده از کاندوم به شدت توصیه می شود.

کاندوم لاتکس تا چه میزان در پیشگیری از ایدز موثر است؟

بر اساس تحقیقات دانشمندان علم پزشکی 98 درصد از افراد سالمی که با شریک جنسی مبتلا به ویروس ایدز ارتباط داشته اند به این ویروس آلوده نشده اند. زیرا به صورت منظم و صحیح از کاندوم استفاده کرده اند.

آیا در زمان بارداری هم باید از کاندوم استفاده کرد؟

در دوران بارداری اگر شریک جنسی شما آلوده باشد باید برای حفاظت از خود وهمچنین جلوگیری از عفونت فرد آلوده باید حتما از کاندوم استفاده کنید.

راه های انتقال ایدز

در ابتدا باید بدانیم که ایدز به چند طریق و از چه راه هایی منتقل می شود. خون و فرآورده های خونی، تزریق مشترک، مادر به جنین و تماس جنسی از روش های انتقال ویروس ایدز است. در اینجا مختصرا راه های انتقال ایدز را شرح می دهیم.

1- خون و فرآورده های خونی

اگر خون فردی دارای ویروس ایدز باشد و این خون وارد خون فرد دیگری شود این بیماری منتقل می شود. این حالت در زمان انتقال خون امکان دارد به وجود بیاید.

در کشور ما مانند سایر کشور های دنیا خون های اهدایی در ابتدا از نظر آلودگی به ویروس HIV و دیگر بیماری های ویروسی و عفونی بررسی می شوند.

در صورت آلوده بودن خون دور ریخته می شوند. پس این گزینه آلودگی در ایران از طریق فرآورده های خونی به حداقل یا صفر می رسد.

اما با هر روشی که خون فرد آلوده وارد بدن فرد سالم شود ایدز را منتقل می کند. این حالت در زندگی معمولی و با رعایت نکات بهداشتی بسیار کم اتفاق می افتد.

2- تزریق مشترک

فردی که به ویروس ایدز آلوده است اگر با یک سرنگ تزریقی را انجام دهد و بلافاصله فرد دیگر با همان سرنگ آغشته به خون فرد مبتلا تزریق کند به طوری که خون فرد آلوده از سرسوزن وارد بدن فرد سالم شود ویروس HIV منتقل می شود.

همینطور هر جسم نوک تیزی که به خون فرد آلوده به ایدز آغشته باشد اگر باعث خراش یا بریدگی در بدن فرد سالم شود ویروس HIV منتقل می شود.

 به همین دلیل کارهایی مثل خالکوبی، حجامت، سوراخ کردن گوش، ختنه، دندان پزشکی و … اگر در انجام آن دقت نشود و با وسائل غیر استریل کار کنند به راحتی این ویروس منتقل می شود.

ویروس HIV در خارج از بدن با مواد ضد عفونی کننده و گرما سریع از بین می رود. در نتیجه اگر این کارها با وسائل استریل انجام شود هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

اغلب معتادان تزریقی چون بهداشت را رعایت نمی کنند و از سر سرنگ مشترک استفاده می کنند احتمال انتقال ویروس HIV را در این گروه بسیار بالا برده اند. یکی از بیشترین و شایعترین راه های انتقال ایدز در کشور ایران معتادان تزریقی هستند.

3- تماس جنسی

مایعات بدن چون حاوی تعداد زیادی گلبول سفید هستند می تواند این ویروس را منتقل کند. ترشحات جنسی از این دسته هستند.

 اگر فردی آلوده به ویروس HIV باشد در ترشحات جنسی این فرد نیز ویروس وجود دارد و می تواند منتقل شود. اگر این ترشحات جنسی به مخاط تناسلی فرد سالم وارد شود می تواند باعث انتقال ویروس شود.

مردی که اعتیاد تزریقی دارد و از طریق سرنگ مشترک به ویروس ایدز آلوده شده باشد، اگر بدون کاندوم با همسر خود رابطه برقرار کند در حین تماس جنسی همسر خود را آلوده به ویروس HIV می کند.

احتمال انتقال ایدز از مرد به زن دو و نیم برابر خطر احتمال زن به مرد است. باید توجه داشت که سایر عفونت های دستگاه تناسلی خطر انتقال این ویروس را افزایش می دهد.

امروزه شایعترین راه انتقال ویروس ایدز در تمام کشور های دنیا تماس جنسی است.

4- مادر به کودک

انتقال ایدز به نوزادان در اواخر دوران بارداری رخ می دهد. همچنین در هنگام زایمان و شیردهی بیشترین امکان انتقال ویروس ایدز از مادر به نوزاد است.

راه های عدم انتقال ایدز یا ویروس HIV

ویروس ایدز از طریق ارتباطات و تماس های معمولی مانند کارکردن با فرد مبتلا، هم صحبتی، دست دادن، روبوسی و کلا هر گونه ارتباط اجتماعی منتقل نمی شود.

این ویروس همچنین در حمام عمومی، استخر وتوالت فرنگی و ایرانی، همینطور از راه لباس پتو، رختخواب، عطسه، سرفه و نیش حشرات منتقل نمی شود.

در تمام مقالات از ایدز و راه های پیشگیری و درمان صحبت شده است. ما در اینجا می خواهیم داروی موثر در درمان ایدز را برای شما مختصرا توضیح دهیم.

داروی موثر در درمان ایدز

همانطور که می دانید و قبلا به آن اشاره شد درمان قطعی برای ایدز وجود ندارد. اما می توان آن را کنترل کرد تا بیمار زندگی عادی و طول عمر زیادی داشته باشد.

یکی از درمان ها به نام HAART معروف است که مخفف کلمات Highly Active Antiretroviral Therapy است. به مفهوم درمان ضد ویروسی بسیار موثر. این روش درمانی با وجود سختی هایی که دارد تاثیر گذار است و مستلزم همکاری و مداومت فرد مبتلا است.

هیچ داروی ضد ایدزی در دنیا درمان قطعی نیست. داروهای ضد ایدز که در ایران ساخته می شوند نیز از این امر مستثنا نیستند. داروی ایرانی آیمد باعث می شود که بیماران زندگی با کیفیت و با طول عمر طبیعی داشته باشند.

 تمام داروهای ضد ایدز در دنیا خاصیت ضد ویروسی دارند. محققان معتقدند چون ویروس ایدز سیستم ایمنی را هدف قرار می دهد اگر دستگاه ایمنی افراد تقویت شود و لنفوسیت ها ی کمک کننده CD4 را قوی کنیم کیفیت زندگی این افراد بالا می رود.

داروهای جدید امروزی دقیقا روی سیستم ایمنی تاثیر می گذارد. در تمام داروها اگر ویروس به سلول وارد شود این دارو ها آنزیم های لازم برای تکثیر ویروس را در داخل سلول مهار میکنند. اما داروی ایرانی آیمد اجازه ورود ویروس به داخل سلول را نمی دهد.

65درصد از کسانی که از دارو های ضد ویروس ایرانی استفاده می کنند بعد از 21 ماه و قطع دارو، CD4 آنها همچنان بالا بوده و این مزیت داروهای ایرانی است.

در انتها باید بگوییم که بهترین راه پیشگیری است. می توانید در صورت داشتن رفتار های پر خطر که در این مقاله و سایر مقالات سایت به آن اشاره کردیم سریعا آزمایش های لازم را انجام دهیم. اولین و راحت ترین راه استفاده از کیت های تشخیص ایدز است که در مقاله ای دیگر به شرح آن خواهیم پرداخت.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
ایدز و کاندوم
5 از 1 رای