راههای تشخیص ایدز

راههای تشخیص ایدز

انواع آزمایش HIV

برای نشخیص HIV راههای و آزمایش های مختلفی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

آزمون الایزا

بر اساس سنجش آنتی بادی HIV می باشد. 93 تا 100 درصد حساسیت دارد. میزان اختصاصی بودن این روش (با چند بار آزمایش) تقریبا 99 درصد است.با پیشرفت تکنیک انجام الایزا و به منظور کوتاه کردن دوران پنجره در حال حاضر نسل های 3و4 مورد استفاده قرار میگیرد.کیت های نسل سوم توانایی واکنش lgm را دارند. در کیت های نسل چهارم با اضافه کردن توان واکنش به آنتی ژن p24 ،دوره پنجره کوتاه نر شده است.

آزمایش های تخیص سریع

این آزمایشها نیز بر پایه پاسخ ایمنی طراحی شده اند. با این وجود اختصاصیت کافی را ندارند و مانند الایزا لازم است با آزمایش های اختصاصی تر مورد تایید قرار گیرند. کیت های تشخیص سریع موجود در کشور عمدتا از نسل سوم بوده و دوره پنجره آنها مشابه الایزا نسل سوم خواهد بود.

کیت ایدز یکی از بهترین،محرمانه ترین،ارزان و در دسترس ترین راههای تشخیص ایدز در کوتاهترین زمان و در هر مکان می باشد که می توان با آگاه سازی اجتماعی سطح وسیعی از نگرانی های مردم کاهش یابد.

آزمایش های تشدید اسید نوکلئیک(pcr)

بررسی اسید نوکلئیک عمدتا به صورت pcr انجام میشود. با توجه به اینکه در این آزمون ژنوم ویروس مورد مطالعه قرار می گیرد، لذا ذر تشخیص زودرس بیماری و یا نوزاد تازه متولد شده از مادر آلوده مفید است. همچنین در مواردی که تست های الایزا نمیتوانند تکلیف ابتلا را مشخص کنند از pcr  استفاده  می شود. تشخیص نمونه ها حداقل چند روز و گاهی چندین هفته طول میکشد تا مثبت شود. اگر بیمار آنتی بیوتیک مصرف کرده باشد ممکن است تشخیص منفی شود. حتی اگر نمونه های بالینی با تاخیر به آزمایشگاه ارسال شود، تشخیص بعضی از مواد عفونی منفی میشود. با کمک pcr حتی نمونه های فوق قابل بررسی بوده ونتیجه آن در عرض چند ساعت آماده می شود.

 

آنتی ژن p24

 

در این روش آنتی ژن ویروس مورد برسی قرار میگیرد.لذا میتواند در تشخیص زود هنگام آلودگی کمک کننده باشد.البته از آن جا که در مراحل عفونت بدون علامت و یا درمان ضد ویروس،تعداد ویروس موجود در خون کم است،ممکن است منفی کاذب داشته باشیم.

 

آزمون western blot 

 

این آزمون وجود lgG علیه چند نوع پروتئین ویروسی را بررسی میکند.و نسبت به الایزا اختصاصی تر است ولی حساسیت کمتری دارد.این آزمون به عنوان یک آزمون تایید کننده و عمدتا در موارد عدم تطابق به کار میرود.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
راههای تشخیص ایدز
4 از 1 رای