عوارض ظاهری ایدز در مردان

عوارض ظاهری ایدز چیست؟

همان طور که می دانید ویروس HIV یا همان ایدز در کشور ما رو به افزایش است. پس بهتر است از علائم ظاهری این ویروس بهتر و بیشتر بدانیم.

 مهمترین علائم ایدز 4مشخصه پوستی است که البته تنها علائم ایدز نیستند در ادامه بیشتر در مورد سایر علائم ایدز خواهیم گفت. اگر این 4 علائم پوستی را مشاهده کردید پشت گوش نیندازید و حتما به پزشک مراجعه کنید.

البته باید بگوییم این علائم پیش زمینه ایدز هستند اما دلیل قطعی ابتلا به این بیماری نیستند زیرا این علائم در شاید مشترک بین سایر بیماری ها نیز باشند. اما بهتر است نادیده گرفته نشوند و مبتلایان بهتر است آزمایش های مربوط به ایدز را حتما بدهند یا از کیت تشخیص ایدز استفاده کنند.

علائم ظاهری ایدز در افراد مبتلا به HIV چگونه خود را نشان می دهد؟

1- علائم ظاهری ایدز در کشور ما بیشتر در ناحیه تناسلی و معمولا در آقایان دیده می شود. متداول ترین علائم ظاهری ایدز در مردان زگیل ناحیه تناسلی است.

موثرترین درمان زگیل تناسلی کرایوتراپی با فریز کردن است. ولی اگر این درمان خیلی موثر نبود باید بیمار از لحاظ نقص سیستم ایمنی بررسی شود. زیرا امکان دارد نقص سیستم ایمنی فرد به معنی ابتلا به ویروس HIV و بیماری ایدز باشد.

ویژگی اصلی این زگیل های تناسلی پخش سریع آن در ناحیه تناسلی و همچنین در سایر قسمت های بدن است.

به وجود آمدن ضایعات بسیار بزرگ و مقاوم در برابر درمان از بارزترین و مهم ترین علائم ظاهری ایدز در افراد مبتلا به زگیل تناسلی است.

در این زمان است که پزشک آزمایش های لازم را باید از بیمار بگیرد. اگر زگیل تناسلی به دلیل وجود ویروس ایدز در فرد اتفاق افتاده باشد روش درمان آن کمی متفاوت تر می شود و فرد آلوده باید هر چه سریعتر داروهای ضد ویروس ایدز را مصرف کند.

داروها ضد ویروس ایدز باعث تقویت سیستم ایمنی فرد شده و در نتیجه آن بیماری زگیل که یکی از علائم ظاهری ایدز در مردان است و به علت وجود ویروس در بدن به وجود آمده است راحت تر از بین می رود. با این روش دیگر نیازی به کرایوتراپی یا فریز کردن نیست و زگیل خود به خود از بین می رود.

یکی دیگر از مزیت های مصرف داروهای ضد ویروس ایدز جلوگیری از شیوع ویروس زگیل در خانواده و در جامعه است.

یکی از روش هایی که باعث انتقال زگیل تناسلی در مردان می شود تماس دست فرد بیمار به زگیل های ناحیه تناسلی اش و سپس آلوده شدن شیرآلات سرویس های بهداشتی است  که به راحتی می تواند افراد سالمی که با این وسایل در تماس هستند را آلوده به ویروس زگیل تناسلی کند.

اگر کسی مبتلا به ویروس ایدز باشد و همزمان زگیل تناسلی هم داشته باشد اگر به دنبال درمان نرود هر روز ضعیف و ضعیف تر می شود و طول عمر کوتاهی را تجربه خواهد کرد. از طرفی این فرد روز به روز بر تعداد ویروس های بدنش افزوده می شود و به راحتی می تواند به سایر افراد جامعه این ویروس ایدز را انتقال دهد.

2- دومین علائم ظاهری ایدز که می تواند در افراد بروز کند تظاهر پوستی مولوسکوم یا دانه ای ریز سفید رنگی است که در وسط آن فرورفتگی وجود دارد. این حالت در کودکان به دلیل تکامل نیافتن سیستم ایمنی بدن نیز رخ می دهد که در کودکان اهمیتی ندارد. پس با دیدن این علائم پوستی در کودکان جای هیچ نگرانی نیست.

اما در بزرگسالان نباید چنین اتفاقی بیفتد مگر اینکه دچار نقص سیستم ایمنی شده باشند. اگر بزرگسالان در ناحیه تناسلی یا سایر قسمت های بدن این ضایعات پوستی که اندازه آنها بیشتر از یک سانتی متر هستند را مشاهده کردند و همچنین نسبت به درمان مقاومت نشان دادند باید از نظر ویروس ایدز مورد بررسی قرار بگیرند.

3- سومین علائم ظاهری ایدز وجود عفونت های قارچی مقاوم به درمان است. که در تمام نقاط بدن به ویژه در ناحیه تناسلی دیده می شود.

گاهی بیمارانی که تحت درمان عفونت های قارچی قرار می گیرند اظهار می کنند که دارو استفاده کرده و خوب شده اند اما بعد از قطع دارو دوباره با گذشت یک هفته علائم بروز می کند و چند بار این اتفاق برایشان پیش آمده است. این بیماران باید حتما آزمایش ایدز انجام دهند.

4- چهارمین علائم پوستی ایدز هرپس با تبخال تناسلی است که در افرادی که مبتلا به ویروس ایدز هستند معمولا اتفاق می افتد. این امکان وجود دارد که اولین علائم ظاهری ایدز همین تبخال تناسلی باشد.

افراد زیادی هستند که با شنیدن اسم ایدز می ترسند و به دنبال آزمایش و درمان نمی روند. باید به این افراد گفت که با فرار از واقعیت مشکلی حل نخواهد شد. باید توجه داشت که آزمایش دادن به معنی ابتلا به ایدز نیست. اگر ثابت شود کسی به ویروس ایدز مبتلا شده است و همان ابتدا شروع به درمان کند و بیماری اش کنترل شود هیچ مشکلی برایش به وجود نخواهد آمد.

 در بین مردم آفریقا ضرب المثلی وجود دارد که می گوید ابتلا به ایدز شروع زندگی جدید است و نه شروع بدبختی جدید. برای داشتن زندگی جدید و راحت باید فقط نکته هایی را رعایت کرد مانند مصرف داروها به صورت منظم، تغذیه مناسب و رفتار جنسی کنترل شده.

در اینجا  دیگر علائم ظاهری ایدز را برایتان شرح می دهیم.

تب

از اولین علائم شدید ویروسی در بدن می توان به تب خفیف تا شدید اشاره کرد. این تب به دلیل ورود ویروس ایدز در بدن و در مایعات بدن از جمله خون و تحریک سیستم ایمنی بدن رخ می دهد. این علامت ظاهری می تواند از نشانه های ایدز باشد.

درد مفاصل و ورم غدد لنفاوی

این علائم ظاهری ایدز در عفونت حاد ویروسی از جمله سیفلیس و هپاتیت و سرماخوردگی نیز ایجاد می شود. درد مفاصل و عضلات تقریبا با دیگر بیماری ها مشترک است. ورم غدد لنفاوی هم با ورود ویروس HIV در بدن ایجاد می شود.

خستگی

اگر سیستم ایمنی بدن تحریک شود می تواند خستگی و بی حالی را در بدن ایجاد کند. خستگی میتواند نشانه این بیماری یا از علائم اولیه ایدز باشد.

نباید فراموش کنیم که خستگی علامت بسیاری از بیماری ها است و هر خستگی نشانه مبتلا شدن به ایدز نیست. زمانی می توانیم خستگی را به ایدز ربط دهیم که سایر علائم و نشامه ها در فرد بروز کرده باشد.

گلو درد و سر درد

این دو علامت نیز مانند سایر علائم گفته شده مختص بیماری ایدز نیست. اما خودتان بهتر می دانید اگر اخیرا رفتار پر خطر داشته اید و خود را مستعد گرفتن ویروس ایدز می دانید حتما جدی بگیرید و آزمایش ایدز انجام دهید.

در این مرحله می توانید از کیت تشخیص ایدز نیز استفاده کنید تا در 1 دقیقه جواب آن را متوجه شوید. اگر مثبت بود می توانید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش های دقیق تری انجام دهید.

راش پوستی

همان طور که قبلا به آن اشاره کردیم راش های پوستی یا بثورات روی بدن که دانه های قرمز یا سفید هستند می تواند از علائم ظاهری ابتلا به بیماری HIV باشد.

اسهال، استفراغ و تهوع

مبتلایان به ایدز در مراحل اولیه تقریبا این علائم را تجربه می کنند. حدود 30 تا 60 درصد از افراد آلوده این گزارش را داده اند که در ابتدا اسهال، استفراغ و تهوع داشته اند اما چون شبیه علائم سایر بیماری ها است آن را جدی نگرفته اند.

باید دقت داشته باشید که اگر این علائم مقاوم به درمان هستند جدی گرفته شوند. این حالت می تواند علائم اصلی وجود ویروس ایدز و کاهش سیستم ایمنی بدن باشد.

از علائم ظاهری ایدز در بدن کاهش وزن است.

تقریبا تمام افرادی که به ویروس ایدز مبتلا هستند لاغر اندام هستند. این افراد اظهار می کنند که هیچ رژیمی نگرفته اند و دلیل لاغری خود را نمی دانند و هر چه می خورند چاق نمی شوند. کم شدن وزن اولیه معمولا در حدود 10 درصد از وزن بدن فرد است که به دنبال اسهال مقاوم به درمان رخ می دهد.

پنومونی یا ذات الریه

کاهش وزن به همراه سرفه های خشک می تواند دلیل قطعی تری از وجود عفونت در بدن و کاهش سیستم ایمنی بدن باشد. اما در هر صورت نمی شود تشخیص قطعی داد.

پنومونی یا ذات الریه می تواند با توکسوپلاسموز و سیتومگالوویروس که مغز را هدف قرار می دهد نیز به وجود بیایند. از آنجا که وجود این بیماری ها بسیار کم است این علائم می تواند ما را به سمت تشخیص ایدز سوق بدهند.

آیا عرق کردن در شب می تواند ازعلائم ظاهری ایدز باشد؟

تقریبا 50 درصد از افراد مبتلا به ایدز در مراحل اولیه آلوده شدن به ویروس ایدز تعریق شبانه داشته اند. این عرق کردن شبیه عرقی که در گرما یا در حین ورزش می کنید نیست. این عرق کردن به صورت ناگهانی و بسیار شدید است که فرد مجبور می شود لباس هایش را عوض کند.

تغییر در شکل ناخن ها

اگر ناخن ها ضخیم شوند و شکل خم و منحنی به خود بگیرند یا تغییر رنگ بدهند و حتی سیاه شوند می تواند علائم ظاهری اولیه ایدز باشد. بیماری های زیادی وجود ندارد که علائم این چنینی را به وجود آورد.

برفک یا قارچ کاندیدا

ابتلا به قارچ کاندیدا، احساس گیجی، عدم تمرکز، زخم، تبخال، مومور شدن دست و پا و نا منظم شدن پریود در زنان از نشانه های اولیه ویروس ایدز است.

اگر این علائم ظاهری ایدز را کنار هم بگذاریم و رفتارهای پر خطر گذشته را به یاد بیاوریم می تواند اخطاری باشد برای این که هر چه سریع تر به فکر تشخیص و درمان این بیماری بیفتیم.

بهتر است بدانید که با ورود ویروس ایدز در بدن همان لحظه بدن شروع به تولید آنتی بادی نمی کند و اگر بدانید که رفتار پر خطری داشته اید و جواب منفی بیاید نباید به آن مطمئن باشید و هرگز جواب قطعی نیست شاید هفته ها و ماه ها طول بکشد که آنتی بادی در خون تولید شود.

علاوه بر کیت های تشخیص ایدز که به راحتی در منزل می توانید استفاده کنید و جواب سریعی به شما می دهد نوع دیگری از تست تشخیصی نیز وجود دارد به نام RNA که جوابی مطمئن در مدت 9 روز اول ابتلا به این بیماری را به شما نشان می دهد. کمی این آزمایش گران است اما جواب سریع و درستی به افراد می دهد.

حالا ببینیم HIV چگونه پیشرفت میکند؟

این ویروس در هنگام پیشرفت خود به سلول های CD4 هجوم می برد و آنها را تخریب می کند به طوری که بدن دیگر قادر به مبارزه با عفونت نیست. در این زمان است که عفونت HIV منجر به ایدز می شود.

برای اینکه این ویروس به بیماری ایدز تبدیل شود باید ماه ها و شاید سال ها طول بکشد. بنابراین تمام افرادی که به ویروس HIV مبتلا شده اند، ایدز نخواهند گرفت. این ویروس را می شود با داروی ضد ویروس پسگرد یا CART مهار کرد. که با نام HAART یا داروی ضد ویروس پسگرد با فعالیت بالا شناخته می شود. این دارو اگر در مراحل اولیه بیماری مصرف شود بسیار مناسب بوده و مانع از تکثیر ویروس می شود.

چگونه از خود در مقابل ایدز محافظت کنیم؟

طبق آمار گرفته شده در CDC از هر 8 نفر مبتلا به ایدز 1 نفر آنها از وجود بیماری در خودش اطلاعی ندارد. در سال های اخیر تعداد افرادی که با ویروس HIV زندگی می کنند افزایش یافته ولی تعداد کسانی که ایدز می گیرند یا به عفونت HIV مبتلا می شوند تقریبا ثابت مانده است.

بسیار مهم است که اگر علائم ظاهری ایدز را دارید خیلی سریع ازمایش داده تا در مراحل ابتدایی متوجه شوید و اقدامات لازم را انجام دهید.

همچنین همیشه باید خود را در مقابل عفونت HIV مصون نگه دارید در حقیقت از قرار گرفتن در مقابل مایعات بدن فرد مبتلا به این ویروس اجتناب کنید.

اگر دو اقدامات زیر را انجام دهید احتمال خطر ابتلا به HIV را کاهش می دهید.

1- هرگز رابطه جنسی پر خطر انجام ندهید. در حین رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید. اگر به طرز صحیحی از کاندوم استفاده کنید می توانید جلوی اچ آی وی را بگیرید.

2- از داروهایی که در رگ زده می شوند اجتناب کنید. از سرسوزن تکراری و مصرف شده استفاده نکنید. در بسیاری از شهرها مراکز بهداشت سوزن استریل و یک بار مصرف به افراد می دهند.

 

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
عوارض ظاهری ایدز در مردان
1 از 1 رای