علائم ظاهری ایدز در زنان

علائم ظاهری ایدز در زنان

اگر شما خانم هستید امکان دارد این سوال برای شما پیش بیاید که علائم ظاهری ایدز درآقایان و خانم ها چه تفاوتی با هم دارد؟ باید بگوییم که تفاوت زیادی ندارند و اغلب علائمی شبیه به هم دارند جز چند مورد خاص که تفاوت دارند.

HIVدر زنان ممکن است علائم ظاهری متفاوتی را از خود نشان دهد. HIV می تواند عوارض متفاوتی در افراد را در استفاده از داروهای ضد ایدز از خود نشان دهد.

همچنین مشکلات بهداشتی زیادی را برای زنان به وجود می آورد. اگر فرد مبتلا به خوبی از خود مراقبت کند و به طور منظم به پزشک مراجعه کند میتواند ویروس را تحت کنترل خود بگیرد و زندگی سالم ترو طولانی تری داشته باشد.

در اینجا چند مورد از علائم ظاهری ایدز در زنان را برایتان شرح می دهیم.

در هفته های اول پس از آلوده شدن به ویروس ایدز افراد ممکن است هیچ نشانه ای نداشته باشند که این امری طبیعی است. اما گاهی بعضی افراد از خود علائمی شبیه به آنفلوآنزا نشان می دهند مانند: تب، سردرد و کمبود انرژی. این نشانه ها در عرض چند هفته از بین میروند و ممکن است تا سال ها هیچ علامت و نشانه ای از خود نشان ندهند.

مشاهده زخم بر روی پوست بدن

افراد مبتلا بهHIV  اغلب درگیر مشکلات پوستی هستند. پوست فرد بیمار بسیار حساس است. حتی در برابر نور خورشید هم واکنش زیادی نشان می دهند. لکه های پوستی و جوش های متورم، قرمز و گاهی سفید مشکلات افراد مبتلا به ویروس HIV است.

زخم ها روی دهان، اندام تناسلی و هر جای دیگری ممکن است ایجاد شود. افراد مبتلا به HIV ممکن است دچار تبخال یا زونا شوند اما با داروهای مناسب و درمان به موقع می توانند از مشکلات پوستی کم کنند.

از دیگر علائم ظاهری ایدز در زنان می توان به تورم غدد در بدن اشاره کرد. غدد لنفاوی در تمام بدن وجود دارد مانند گردن، پشت سر، زیر بغل و کشاله ران ها. وظیفه این غدد تامین سیستم ایمنی بدن و ذخیره سلول های ایمنی بدن و فیلتر کردن مواد عفونی بدن است. زمانی که ویروس ایدز شروع به فعالیت می کند سیستم ایمنی بدن فعال می شود. در نتیجه این فعال شدن غدد لنفاوی بزرگ و متورم می شوند. این جریان یکی از نشانه های HIV است که ممکن است چندین ماه به طول بینجامد.

عفونت یکی دیگر از علائم ایدز در زنان است

HIV باعث می شود که سیستم ایمنی بدن به کندی کار کند و ویروس ها و باکتری ها سریع تر به بدن آسیب برسانند. عفونت هایی همچون سینه پهلو، سل، هپاتیتC، مشکلات ریه، چشم ومغز بسیار در این افراد شایع است. برای جلوگیری از این عفونت ها و بیماری ها در افراد مبتلا توصیه می شود که دست ها را مرتب با آب و صابون بشویند. همچنین داروهای لازم را به درستی مصرف کنند.

تب و عرق کردن شبانه نیز از علائم ظاهری ایدز در زنان است

درجه تب در افراد مبتلا به ایدز بین 37.6 تا 38.2 درجه سانتی گراد است و چون درجه زیادی نیست افراد به آن توجه نمی کنند. اما در حقیقت اگر در بدن انسان اختلالی به وجود بیاید دمای بدن بالا می رود، ولی گاهی پیش می آید که افراد از وجود ویروس ایدز در بدن خود نا آگاه هستند و سرسری از این قضیه می گذرند. همین طور عرق شبانه که در خواب تداخل ایجاد می کند می تواند مشکل ساز باشد و از علائم این بیماری است.

تغییر در دوره قاعدگی

زنان مبتلا به HIV می توانند در دوره پریود خود بی نظمی هایی را مشاهده کنند. دوره قاعدگی زنان ممکن است سبک تر یا سنگین تر از زمان های دیگر باشد یا ممکن است قاعدگی آنها  کاملا قطع شود. حتی دوران قبل از قاعدگی سختی را ممکن است تجربه کنند.

عفونت باکتریایی و قارچی در زنانی که گرفتار ویروس ایدز هستند بسیار زیاد دیده می شود. درمان این بیماری ها نیز دشوار است. زیرا به داروها مقاومت پیدا کرده اند.

چه عفونت هایی از راه روابط جنسی منتقل می شوند؟

ویروس HIV عفونت هایی که از راه جنسی گرفته می شوند را بیشتر می کند. بعضی از این عفونت ها کلامیدیا، تریکومونیازیس، عفونت گونوره و ویروس پاپیلوم انسانی است که باعث سرطان دهانه رحم می شود. همچنین اگر تبخال تناسلی دارید ممکن است بدتر شود یا به درمان واکنش مثبتی نشان ندهد.

تبخال تناسلی در زنان

تبخال تناسلی از دیگر علائم ظاهری ایدز در زنان است. شیوع و درمان این بیماری در این افراد کمی طولانی تر و بیشتر است.

در افرادی که سلول های CD4 آنها کم باشد زخم ها بیشتر و درد ناک تر می شوند. در زنانی که مبتلا به ویروس ایدز هستند درمان طولانی تر و مشکل تر از سایر افراد است زیرا این افراد به دارو های مناسب برای تبخال مقاوم هستند. اما در هر صورت تبخال تناسلی در ایم افراد درمان می شود.

از دیگر علائم ظاهری ایدز در زنان می توان به التهاب لگن اشاره کرد.

بیماری های التهابی لگن (PID):

بیماری و عفونت های داخل لگنی در زنان مبتلا به HIV بسیار زیاد است و درمان آن به دلیل سیستم ایمنی پایین ممکن است کمی سخت تر باشد و یا به طور مداوم تکرار شود. بیماری های التهابی لگن بارداری را گاهی با مشکل رو به رو می کند.

از علائم ظاهری ایدز در زنان و در بیماری التهابی لگن می توان به درد در قسمت تحتانی شکم با طیف درد کم تا زیاد اشاره کرد.

همچنین خونریزی های غیر معمول، لکه بینی در بین پریودها و یا خونریزی بعد از رابطه جنسی از علائم این بیماری است.

PID عفونتی است که در رحم، فالوپ و تخم دان ها به وجود می آید. درمان PID در زنان مبتلا به ایدز بسیار مشکل است و اگر درمان شوند امکان برگشت عفونت زیاد است.

زخم آتشک یا شانکرویید از علائم ظاهری ایدز در زنان

 باکتری هموفیلوس دو کره ای باعث ایجاد زخم شانکرویید می شود. افراد زیادی این بیماری را تجربه نکرده اند، پس بیماری شایعی نیست اما در آمریکا تعدادی گزارش داده اند که به این عفونت دچار شده اند.

 این عفونت با زخم های باز در ناحیه تناسلی شروع می شود. علائم این زخم می تواند درد به هنگام ادرار و روابط جنسی، خونریزی رکتوم و ترشحات واژن باشد. در ابتدا کمی قرمز می شود و امکان دارد فرد متوجه نشود. در نهایت با پیشرفت بیماری تبدیل به زخم بزرگی می شود.

اگر این زخم پاره شود به دلیل عمیق بودن خیلی سریع شروع به خونریزی می کند. این زخم  ها به شدت عفونی هستند و سریع پخش می شوند. علائم دیگر این بیماری زخم روی باسن و ران ها، بی حالی، تب، خستگی و درد در محل زخم است.

در بعضی موارد غدد لنفاوی کشاله ران ها بزرگ، ملتهب، متورم و چرکین می شوند. گاهی خود به خود خوب می شوند و گاهی تعداد زیادی از زخم ها یک زخم بزرگتر را تشکیل می دهند وبسیار درد ناک می شوند.

در برخی از زنان ممکن است با وجود این عفونت زخمی ایجاد نشود و علائم بیماری ظاهر نشود. اما گاهی این عفونت می تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شود.

عفونت شانکرویید راه های درمانی زیادی دارد. در زنانی که به ویروس ایدز مبتلا هستند زخم های شانکرویید احتمال دارد بهبود باید یا به چند دوره درمان پاسخ دهند.

ترشحات واژن در زنان

در زنان معمولا ترشحاتی که با سوزش و خارش همراه باشد اتفاق می افتد و یکی از شایعترین عفونت های زنانه است. عفونت واژن به راحتی درمان می شود همین عفونت در زنان مبتلا به HIV و ایدز پیشرفته زیاد اتفاق می افتد. درمان این افراد سخت تر وطولانی تر است و نیاز به تکرار حداقل 4 بار در سال دارد.

در اینجا توضیح مختصری در مورد دو عفونت واژینوز باکتریایی و کاندیدا می دهیم.

می توان موارد زیر را بعضی از دلایل ابتلا به این عفونت ها دانست.

1- ترشحات غیر عفونی بسیار شایع هستند. که امکان دارد از ورود جسم خارجی به بدن مانند نوار بهداشتی، تامپون و کاندوم به وجود بیاید.

2- زخمی که بر اثر تامپون به وجود آمده باشد از جمله تبخال تناسلی

3- بدخیمی واژینال که در واکنش حساسیت موضعی به وجود آمده باشد.

4- التهاب یا پیری مخاط واژن

عفونت واژینوز باکتریایی معمولا بدون علائم ظاهری است. اما اگر بوی نا مطبوع ماهی به همراه ترشحات حس کردید می تواند نشانه این عفونت باشد. همچنین بوی بد ماهی بعد از رابطه جنسی و ترشحات واژن نیز نشانه عفونت است.

عفونت کاندیدا یا برفک

علائم این بیماری خارش واژن، سوزش ادرار و درد در هنگام رابطه جنسی است. شروع این نشانه ها همزمان با دوره پریود یا رابطه جنسی ممکن است پیش بیاید.

برفک که از علائم ظاهری ایدز در زنان است دارای ترشحات واژن غلیظ، سفید، پنیری شکل و بدون بو هستند که به دیواره واژن می چسبند.

 

ارتباط HIV و یائسگی

مواردی که در یائسگی افراد مبتلا به ایدز رخ می دهد کمی متفاوت از افراد معمولی است. به طور مثال زمان یائسگی در این افراد امکان دارد در سنین پایین تر اتفاق بیفتد. همچنین دانشمندان بر این باورند که در زمان یائسگی با کاهش میزان استروژن در زنان تعدادCD4 کمتر می شود که این امر تاثیر منفی بر روی افراد مبتلا به ایدز می گذارد. این افراد گر گرفتگی های بسیار شدیدی را در زمان یائسگی نسبت به زنان سالم تجربه می کنند.

آبا فرد مبتلا به ایدز می تواند باردار شود؟

اگر فردی به بیماری ایدز مبتلا شد به این معنی نیست که نمی تواند باردار شود. اما نباید این نکته را نادیده گرفت که ویروس HIV می تواند در دوران بارداری، در حین زایمان یا در زمان شیردهی به نوزاد منتقل شود.

اما خبر خوب این که راه هایی برای کم کردن خطر ابتلا به ایدز در نوزاد شما تا حدود 1 درصد و حتی کمتر وجود دارد. پس در زمان تصمیم به بارداری حتما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

روش های بارداری در زنان مبتلا به ایدز

زنانی که مبتلا به ویروس ایدز هستند می توانند از هر روشی که وجود دارد برای بارداری استفاده کنند. فقط باید این مساله را در نظر داشت که داروهای ضد ویروس ایدز می تواند اثر داروهای هورمونی را کاهش دهد و ناخواسته باردار شوند.

با مشورت پزشک خود بهترین روش های بهداشتی و مراقبتی مناسب به خود را انتخاب کنید. یکی از راه های مناسب برای جلوگیری از بارداری IUDاست.

IUD امکان دارد در زنانی که ویروس ایدز دارند و نقص سیستم ایمنی دارند و مستعد گرفتن عفونت های جنسی و غیر جنسی هستند مناسب نباشد.

رابطه سرطان رحم با ایدز

از علائم ظاهری ایدز در زنان سرطان دهانه رحم در گردن رحم یا پایین تر از آن است. افراد مبتلا به ایدز بسیار مستعد این بیماری هستند. این سرطان همیشه با ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آید. هر نوع سوزش خطرناک HPV که باعث به سرطان دهانه رحم می شود در زنان مبتلا به ویروس HIV بیشتر است.

از عواملی که ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، قرص‌های ضد بارداری، ویروس ایدز، عفونت کلامیدیا و بارداری های زیاد.

علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

یکی از نشانه ها ی سرطان دهانه رحم درد و تورم پاها است. هنگامی که دهانه رحم ملتهب می شود باعث مسدود شدن جریان خون شده و همیم امر باعث تورم پا و احساس درد شدید می شود.

پوکی استخوان و ارتباط آن با HIV

پوکی استخوان بیماری است که افراد مسن مخصوصا خانم ها را هدف قرار می دهد. در زنان یائسه به دلیل کاهش هورمونی پوکی استخوان زیاد دیده می شود.

در زنانی که مبتلا به ایدز هستند چوم یائسگی در سنین پایین رخ می دهد این افراد بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار کی گیرند. همچنین بعضی از داروهای HIV خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند. این افراد بهتر است تست تراکم استخوان را با توصیه پزشک خود هر چه سریع تر انجام دهند.

علائم ظاهری ایدز در زنان ومردان در مراحل پیشرفته می تواند شامل این موارد باشد: اسهال، تهوع، استفراغ، کاهش وزن، سردرد شدید، درد مفاصل، دردهای عضلانی، تنگی نفس، سرفه‌ی مزمن و مشکل در بلعیدن.

مراحل نهایی ایدز در زنان و مردان با از دست دادن حافظه ی کوتاه مدت، آشفتگی روانی و کما همراه است.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
علائم ظاهری ایدز در زنان
5 از 1 رای